Spil opdrager til aggression

Voldelige spil bruger pædagogiske teknikker, som lærer børn aggression, viser amerikansk forsker med en stor undersøgelse.

Du løber i en mørk gang. Du har et maskingevær i hænderne. Ud af skyggerne træder pludselig en mand, du trykker øjeblikkeligt på aftrækkeren. En byge af kugler rammer ham og du ser hans hoved bliver revet i stykker. Det sprøjter rødt.
Hvis du er barn eller ung, er det så skadeligt for dig at gøre det nogle gange hver dag?

Sådan kunne man formulere spørgsmålet, om børn tager skade af voldelige spil. Det videnskabelige svar er endnu ikke definitivt, selvom for eksempel American Psychological Association – den amerikanske forening af psykologer – længe har været ude med en klar advarsel om sammenhængen mellem voldelige spil og børns aggression.
Nu har to amerikanske forskere ved navn Gentile imidlertid lavet en undersøgelse, der viser, hvordan anerkendte pædagogiske metoder brugt i spil, effektivt indlærer aggression.

De to Gentiler er far og søn, henholdsvis professor emeritus i børne- og uddannelsespsykologi og forsker i mediers påvirkning af unge.
– Vi diskuterede tit privat, hvorfor ingen forskere undersøgte, hvordan computerspil bruger undervisningsmetoder til at indlære børn aggression – forklarer sønnen Douglas Gentile – det er anerkendte indlæringsteknikker, som vi ved virker.
Til sidst blev de to enige om, at de selv måtte lave sådan en undersøgelse.

Når de andre ser dig slå
De undersøgte i alt 2500 børn fordelt på tre aldersgrupper med gennemsnitsaldre på henholdsvis ni, fjorten og nitten år.
Selve undersøgelsen foregik to gange med fem måneders mellemrum. Hver gang målte forskerne, hvor aggressive hvert barn/ung i undersøgelsen var. Det sammenholdt de med hvor meget, hvordan og hvilke computerspil, de spillede.
De målte aggression på tre forskellige måder: Ved at personen beskrev, hvor aggressive de opfattede sig selv. Ikke med spørgsmål om, hvor aggressive de var på en skala fra et til syv, men ved at spørge, hvor ofte de sloges eller diskuterede med andre elever eller lærerne. På samme måde blev kammeraternes og lærernes mening om personens aggression målt.
Forskerne målte også holdning til aggression ved for eksempel at bede børnene tolke om et skub var med vilje og med ond hensigt.

Den bedste måde at lære på
Computerspil indlærer ikke kun aggression men mange andre ting, og de er rigtigt gode til det. De to forskere beskriver en række metoder, som computerspil bruger særligt effektivt til indlæring.
Computerspil er for eksempel praksisorienterede. Gode computerspil har næsten ingen teoretisk indlæring. I stedet går man direkte til spillet, og undervejs bliver man oplært i det – langt mere effektivt end den klasseundervisning, som de fleste skolebørn bliver udsat for.
Beslægtet hermed er spillets evne til at bruge såkaldt spiralindlæring. Det vil sige, at noget man har lært før, genbruges senere, men nu på et højere niveau.
Desuden er computerspil meget gode til at tilpasse hastighed og sværhedsgrad til hver enkelt bruger og til at belønne spillerne på mange forskellige måder undervejs i spillet.

Gentagelse og variation
Men Gentile og Gentile besluttede at undersøge to andre metoder:
Den ene er spils evne til at indlære via en massiv startfase og derefter en længere fase, hvor spillet bliver spillet med jævne mellemrum. Det forstærker og fæstner den oprindelige indlæring. Pædagogiske undersøgelser viser, at netop denne fordeling af træning/undervisning er meget effektiv til at skabe automatiserede handlemåder og forståelser i hjernen.

Den anden metode er indlæring af det samme i forskellige situationer. Også her ved man, at hvis børn kan lære det samme i flere sammenhænge på flere måder, så hænger det bedre ved.
Denne variation i indlæring gør også deres brug af det indlærte mere fleksibel, så de bedre kan bruge det i forskellige situationer – hvad der unægtelig lyder faretruende, hvis det indlærte er aggression.

Børn lærer hurtigt
Undersøgelsen viste klare sammenhænge mellem de pædagogiske metoder og børnenes indlæring af aggression.
Børn eller unge, der spillede voldelige spil jævnt fordelt over ugen, blev mere aggressive end dem, der spillede omtrent det samme, men fordelt på en eller to gange om ugen.
Dem, der spillede flere forskellige voldelige spil, var også klart bedre til at lære aggression end dem, der kun spillede et enkelt. Børn, der spillede flere spil, men hvor kun et var voldeligt, blev ikke nær så aggressive.
Interviewene med de unge viste også, at dem, der spillede meget, havde en kognitiv ændring af deres forhold til vold. Det tydeligste var, at de oftere tolkede for eksempel et tilfældigt skub som en bevidst ondsindet handling.
– De kommer i en sindsstemning, hvor de er konstant på vagt og er meget mere klar til at opfatte handlinger som aggressive – fortæller Gentile.

Et af de mest urovækkende resultater af undersøgelsen var, det var muligt at måle en klar forskel i forsøgspersonernes aggression efter fem måneder, som forsøget varede.
– Det kom som en total overraskelse for os – fortæller Douglas Gentile – Vi havde slet ikke ventet en så tydelig udvikling på så kort tid.
Det foruroligende er selvfølgelig, at hvis et barn eller ung kan blive så meget mere aggressiv på fem måneder, at det registreres tydeligt af hans kammerater og lærere, så går udviklingen mod at lære aggression virkelig hurtigt.

Er det katastrofalt?
I USA spiller børn ofte flere timer hver dag, så måske er vi ved at opdrætte en hel generation af hyperaggressive børn. Tidligere har man troet, at det kun var dem, der i forvejen var disponeret for aggression, der blev skubbet over kanten, men det mener Douglas Gentile ikke er tilfældet:
– At slå nogen er en tærskelhandling, som de fleste socialt veltilpassede ikke vil blive drevet over – forklarer han – men hvis man spiller voldelige computerspil, vil man øge sit aggressionsniveau, og social vold kan ytre sig på mange andre måder end fysisk vold.
Vi har mange andre måder at vise aggression på. Det kan være alt fra ubehagelige bemærkninger til at stirre stift, og er noget som vi alle kan gøre, hvis vi for eksempel begynder at tolke andres handlinger som aggressive.

Man kunne forestille sig en fremtid, hvor voldelige computerspil er gået samme vej som tobak – vi er endelig blevet klar over farerne og har gjort det socialt uacceptabelt. Men Gentile er ikke så radikal:
– Jeg tror ikke, at vi skal forbyde noget. Forældrene er den mest effektive faktor til at forhindre skade på børnene – siger han.
Derfor synes han, at forældrene bør følge to enkle råd: Børn skal ikke spille spil, som er mærket som uegnet for deres aldersklasse, og så bør de aldrig spille mere end en time om dagen.
Og så viser hans forsøg selvfølgelig, at det er bedre at spille meget en enkelt dag og holde fri andre dage, samt at man højst skal spille et voldeligt spil.

Hvad er et voldeligt computerspil?
Et voldeligt computerspil er et, hvor man med vilje skader et andet væsen. Mest typisk er det skydespil, hvor man spiller soldat eller lignende. Det er derimod uklart om stragispil, hvor man flytter hære og i princippet dræber tusindvis af mennesker i hvert spil, giver øget aggression.
Til gengæld har forsøg vist, at det ikke er vigtigt, hvordan volden udføres. Der behøver ikke at være masser af blod eller skydevåben – ubehagelig skubben mellem dukker i et børnespil er lige så godt til at øge aggression.

Bragt i Ugebladet Ingeniøren 14/2008

One response to “Spil opdrager til aggression

  1. Lasse Rosenlund

    Utrolig meget information.
    Vildt fedt.
    Jeg har længe ventet på at der blevet lavet et seriøst studie og så se hvad resultatet var.
    Men der blev sagt at det blev lavet på 3 forskellige alderstrin. Hvad var resultatet så? Var det, det samme for alle aldersgenrer eller var der en forskel?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s